torstai 29. toukokuuta 2014

Täältä pois vain pääsee kulumalla


"Minusta tuntuu, että olen tulossa hulluksi. En kestä näitä kauheita aikoja. En taida enää toipua. Kuulen ääniä enkä pysty keskittymään työhöni. Teen sen, minkä näen parhaaksi. Olette antaneet minulle suurimman mahdollisen onnen. Tuskin kukaan olisi voinut olla onnellisempi sinä aikana ennen kun tämä kauhea sairaus saapui. En jaksa enää. Tiedän että pilaan elämänne, että ilman minua pystyisitte toimimaan. Ja tehän pystytte, tiedän sen. En pysty enää edes kirjoittamaan, enkä pysty lukemaan. Tahdon vain sanoa, että olen teille velkaa kaikesta siitä onnesta, jonka olen saanut. Olette olleet loputtoman kärsivällisiä kanssani, ja uskomattoman hyviä. Sen vain tahdon sanoa. Jos joku olisi voinut minut pelastaa, niin te. Olen menettänyt kaiken paitsi teidän hyvyytenne. En voi jatkaa näin ja pilata elämäänne. En usko, että kukaan olisi voinut olla onnellisempi kuin me olimme."
- Virginia Woolfin itsemurhakirje

Törmäsin kaupungilla vanhaan tuttavaani, jota en olisi halunnut enää tavata. Hän jutteli kuulumisiaan estoitta, kertoi suorittaneensa tänä vuonna 80 opintopistettä ja edenneensä elämässä, niin, poikaystäväkin on, ja hyväpalkkainen oman alan työ. Nyökyttelin muka kiinnostuneena, tiesin sanojen olevan haavassa tieten tahtoen kääntyvä ja käänneltävä veitsi. Mitä olisin voinut vastata? En jaksanut suorittaa edes suositeltuja 60 opintopistettä, mies lähti aikaa sitten eikä mikään tai kukaan kiinnosta. Rahaakaan ei liiemmin ole, palkkani on kesällä alle tonni kuussa. En jaksa hymyillä. Niin, mitä sinulle kuuluu? Ihan hyvää.

Jos olisin maannut kuukausia sairaalassa, olisin voinut kertoa sen, mutta minä vain käperryin itseeni ja pimeään. Se on melkein sama asia, mutta ei tarpeeksi konkreettinen.


Miten aina tuntuu, että olen huonompi kuin muut? Aina vähän jäljessä ja vähän vähemmän, edistymiseni elämässä on säälittävää räpiköintiä, ja kaikki näkevät sen. En pärjää! En saa mitään pidettyä kasassa, en edes itseäni! Enkä edes osaa syyttää muita, vaan pelkästään itseäni. Ei sillä, että syytä olisi muissa, mutta se ainakin tekisi taakastani hieman kevyemmän kantaa.

Olen yksinäinen. Tajuan sen nyt. Seurasta ei ole puutetta, mutta itse olen koko ajan poissa ja tyytymätön. En jaksa kuunnella. Missään ei ole hyvä. On joko turvatonta, yksinäistä tai synkkää. Tahtoisin luoda olemattoman tilan, jonkin joka olisi tämän ja sen toisen ulottuvuuden - eli kuoleman - välissä. Siellä ei olisi kipua, väsymystä eikä vaatimuksia. En tahdo kuolla, mutta jaksan tuskin elää. Liian usein väsyttää ja jokin paikka kehossa kolottaa. Nytkin. Kaikki painaa liikaa. Olisin aina vain valmis käymään makaamaan lämpimään ja pehmeään. Maailmassa on ihan liikaa ärsykkeitä, ne sekoittavat pääni.

Lisäksi olen kohtuuton taakka lähipiirilleni. Vaadin erityiskohtelua ja ymmärrystä, mutta en osaa antaa tarpeeksi takaisin. Vaikutan kylmältä ja välinpitämättömältä. Haluan kovasti pitää muista huolta, mutta olenkin itse se, jota muut joutuvat hyysäämään. Enkä kestä arvostelua tai kyseenalaistamista. Olen ihan sairas kaikenlaisille kritiikille, tai pelkille huomautuksillekin. Kaikki, aivan kohtuullisetkin vaatimukset, saavat minut suuttumaan, enkä osaa kohdistaa omaa aggressiotani mihinkään.

Kaipaan itseäni, sitä joka olin ennen. Miksi minä muutuin? Minulla on kaunis hymy, minulle sanottiin aina. Nyt sekin on hukassa, se pitää tehdä kasvoille. Olin iloluontoinen, hauska ja rakastunut kaikkeen ja kaikkiin ympärilläni. Jaksoin tukea muita heidän elämässään. En ymmärrä, mihin se hävisi.

En saa enää mistään nautintoa, en tunne onnistumisen tunteita tai luottamusta. Tämä ei ole välitila vaan tätä nykyä. Ahdistus ei ole poikkeustila, se painaa minua koko ajan. Koen elämäni ilotkin vääriksi, kirjat ajanhukaksi ja haaveeni liian kaukaisiksi. En näe eteeni, en näe mihinkään, hädin tuskin lähelle. En tiedä, missä olen vuosien päästä, vaikka kaiken pitäisi olla selvää. Minähän käyn koulua ja kaikkea, minulla on, jos nyt ei haave-, niin tavoiteammatti. Perhe ja ystäviäkin. Ja silti.

En tiedä, missä olen. En nyt, en ensi syksynä, en vuosien päästä.

Työt alkoivat toissa päivänä. Joudun sopeutumaan rutiineihin ja pakkoihin. Se ahdistaa, mutta työ itsessään on ihan kivaa. Aivot saavat lepoa, kun keskityn näpertämään käsilläni. Juuri sellaista tekemistä tarvitsen lisää., sellaista missä ei tarvitse kauheasti ajatella. Ja ulkoilmaa. Toivon, että saan töistä loppujen lopuksi lisää energiaa. Lisäksi tolkutan itselleni, että niin kauan kuin jaksan nousta sängystä ja lähteä töihin tai kouluun, ei ole vielä mitään hätää.

Kesä saapui niin nopeasti. Nyt ulkona sataa ja kaikella vihreällä on harmaa tausta. Räystäältä noruu vettä. On hiljainen helatorstai, kaikkialla on äänetöntä. Eilen kävin saunassa ja istuin pimeässä haistelemassa saunan seinistä hikoilevaa pihkaa. Puiden rätinä rauhoitti. Saunan jälkeen kääriydyin villapeittoon lukemaan. Se oli niin ihanaa.

Olen ihan liian väsynyt, väsynyt ja yksin ja selittämätön. Haluan pois, mutta sellaista paikkaa ei ole.



 Mukavaa loppuviikkoa!

- Aoda

9 kommenttia:

  1. Aivan, todella hyviä huomioita! Kylläkin sen verran omalta kohdaltani voin sanoa, että en oikeastaan ole ennen tätä kevättä kiinnittänyt mitään huomiota mainosten ihmisiin ja heidän kehoihin. Nyt monien bussipysäkkien mainoksissa tuntuu olevan selkeästi muokattuja kuvia, mm. eräs suuria rintaliivejä mainostava mainos ja h&m:n bikinimainos. Minulle ruoka ja paino ovat olleet tietyllä tapaa ehkä enemmänkin tapoja hallita ja purkaa ahdistusta ja masentuneisuutta.

    Monissa paikoissa (tyypilliseen tapaan esimerkkinä vaikkapa naistenlehdet), sanotaan kuinka kaikkien pitäisi tuntea itsensä hyväksytyiksi ja rakastaa kehoaan, mutta seuraavassa hetkessä puhutaankin jo siitä, kuinka itseään voi muokata ja millainen pitäisi olla ollakseen trendikäs.

    Aloin seuraamaan blogiasi jo jonkin aikaa sitten, kirjoitat todella hyvin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Sun blogi vaikutti myös hyvältä, jään seuraamaan.

      Olen jo pitkään aikonut kirjoittaa itsetuhoisuudesta, mutta se on niin vaikea aihe. Taidan silti tarttua siihen ensi kerralla. Syömishäiriö ilmentää hyvin itsetuhoisen ihmisen mieltä, sitä halua vain muuttua olemattomaksi.

      Poista
  2. Kadehdin sun tapaa kirjoittaa! Samaistuin tähän tekstiin täysin, mutta en ole itse osannut pukea ajatuksiani sanoiksi.

    VastaaPoista
  3. Sä olet kyllä ihana ja lahjakas nuori nainen ja kirjoittaja.

    VastaaPoista
  4. Ette voi käsittää, miten hyviltä nuo sanat tuntuvat. Kiitos kiitos kiitos.

    VastaaPoista
  5. Kiitos hurjasti! Alemmuuskompleksihan tässä tosin melkein iskee, sun kirjoitustyylisi ja koko blogisi vaikuttaa näin pikasilmäyksellä todella hyvältä.. Jään ehdottomasti seurailemaan!

    Mä niin tiedän mitä tarkoitat tolla, että tuntuu kuin kaikki muut etenee kun itse jää jonnekin vellomaan.. Valmistuin myöhemmin kuin muut, ja jäin yksin. Nykyään jos törmääkin johonkuhun koulu"kaveriin", on se vaan äärimmäisen kiusallista..

    Mutta et varmasti kyllä ole huonompi kuin muut, sen lupaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiitos!

      Ei turhaan mitään alemmuuskompleksia, sun tekstit oli mun mielestä tosi hyviä. :D Tykkään just sentyyppisistä runoista, joissa liikutaan aika arkisissa asioissa mutta pohditaan samalla jotain syvällisempää, kuten nyt ihmismieltä ja omaa oloa sun teksteissä.

      Joo. Tosin tuntuu, että joillain ihmisillä on kova tarve todistella muille, miten hyvin heillä menee... hrr. Ei sitä tiedä, millaista tämän 80 opintopisteen ihmisenkin elämä oikeasti on.

      Poista
    2. Sanos muuta.. Joidenkin ihmisten kohdalla päätyy kyllä miettimään, että ketä ne yrittää sillä jatkuvalla hyvänolon hehkuttamisella vakuuttaa :/

      Mutta toisaalta haluisin uskoa myös siihen, että joku voi oikeastikin tuntea niin - että voi oikeasti tuntua niin hyvältä, että haluaa vaan hehkuttaa sitä!

      Hankalaa..

      Poista
    3. Totta! Ja kyllä onneaan saakin hehkuttaa. :-) Tämän tuttavan kohdalla tosin tiedän, että menestyksen hehkuttamisen yksi tarkoitus oli ärsyttää. Vikaa tosin oli myös minussa, sillä itsepähän ärsyynnyin.

      Poista