tiistai 31. joulukuuta 2019

Vuosi 2020 - eteenpäin menemisen vuosi

Olen peloissani tämän vuoden edessä, en voi väittää muuta. Valmistun kahdeksan vuoden opiskelun jälkeen ja joudun ehkä muuttamaan toiselle paikkakunnalle töiden perässä. En voi enää käydä Turvapaikassa ja etäännyn ehkä ystävistä, jotka ovat täällä. En myöskään tiedä, mitä rakkauselämääni kuuluu, en tunne olevani valmis uuteen suhteeseen. Tietenkään ei tarvitse olla, mutta samaan aikaan minulla on tuntemuksia, että tahdon olla taas jonkun kanssa.

Nämä eivät ole uudenvuodenlupauksia, nämä ovat tavoitteita ja toiveita ja haaveita. Bring it on!

Kirjan julkaiseminen

Tämä on aina listallani ensimmäisenä, vaan miksipä ei olisi, kyse on suurimmasta unelmastani. Minulla on kustantajakierroksella toinen aikuisiällä kirjoittamani romaani, ja kolmas on kovaa kyytiä valmistumassa, neljännestä minulla on jo ajatus. Kirjoittaminen sujuu hyvin. Tuntuu, että unelmani on lähempänä toteutumista kuin koskaan ennen.

Valmistuminen

Valmistun viimeistään joulukuussa 2020, luultavasti jo aiemmin. Helmikuussa esittelen graduni, jota olen tehnyt nyt tänä syksynä ja johon paneudun toden teolla sitten ensi vuoden puolella. Olen opiskellut vuodesta 2012, vaihtanut pääainetta ja alaa kerran, päässyt opettajan pedagogisiin opintoihin ja melkein suorittanut ne.

Työelämään siirtyminen

Olen tehnyt harjoittelut ja joitakin opettajansijaisuuksia (olen äidinkielen ja saksan opettaja) ja nautin työstä, mutta pelkään, miten jaksan työelämässä, enhän kuitenkaan ole täydellisen hyvässä kunnossa vielä. Minulta puuttuu myös tällä hetkellä ote työhön. Huomasin sijaisuuksia tehdessäni, että kaikkien ryhmien kanssa yhteistyö ei suju. Se pitää vain sietää. Toisten ryhmien kanssa on ollut kivaa tehdä töitä.



Terveystavoitteet

Pyrin ensi vuonna kävelemään joka päivä 10 000 askelta, kännykkäni mittaa niitä. Tämä vaatii todennäköisesti vain yhden kierroksen puiston ympäri tavallisen kävellyn määrän lisäksi. Lisäksi jatkan loppuvuodesta aloittamaani uintiharrastusta. Olen myös yrittänyt nukkua ilman unilääkkeitä, mikä on onnistunut vaihtelevasti.

Kirjat ja kirjoittaminen

Odotan monia kirjoja ensi vuodelta. Suomeksi julkaistaan muun muassa Sally Rooneyn Normal People ja Jenny Erpenbeckin Aller Tage Abend. Aion myös jatkaa kirjoittamista, minulla on kaksi lupaavaa projektia työn alla.



Keikat

Menen tänä vuonna katsomaan vanhoja suosikkeja, aina niitä samoja.

Omien rajojen puolustaminen

Huokaus. Tätä toistan joka vuosi eikä se koskaan toteudu. Tosin olen huomannut, että toteutan sen paremmin vuosi vuodelta. Asia on kuitenkin taas ajankohtainen, koska minulla on ystävä, joka kommentoi ulkonäköäni. Terapeutti sanoo harvoin omia mielipiteitään, mutta kerran hän sanoi, että ei, tuo ei kuulu ystävyyteen. Ensi vuonna aion - minun on pakko - puolustaa paremmin itseäni.

Naisten oikeuksien puolustaminen

Tätä jatkan edelleen, viime vuoden jälkeen, ja vielä rohkeammin. Kirjoitamme blogia, teemme informaatioprojekteja, käymme mielenosoituksissa, teemme työtä naisjärjestöissä, olemme yhteydessä poliitikkoihin. Tämä on uskomattoman voimaannuttavaa.



Well if you don't like girls that are stronger than you
Well if you don't like girls that are faster than you
Well if you don't like girls that are smarter than you
Well then you might not like me, you might not like me

Brynn Elliot: Might Not Like Me



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti