sunnuntai 23. elokuuta 2015

Melkein kuin uusi

Masennus vei elämästäni kaksi ja puoli vuotta. Mutta se aika on ohi, ja onnelliset vuodet ovat edessä. Blogihiljaisuus on johtunut siitä, että minulla on liian kova kiire olla onnellinen.

Olen siirtänyt tavaroitani uuteen asuntoon laatikko kerrallaan. Kaikki on ihan kauheassa kaaoksessa, työkaluja pitkin lattiaa ja hirveästi remonttipölyä. Asunto on päivisin niin kuuma, ettei siellä hirveästi jaksa rehkiä. Huonekalut on kuitenkin nyt hankittu ja palan halusta päästä laittamaan kotia itseni näköiseksi. Eilen istahdin muuttolaatikon päälle ja vain katselin sitä sotkua ja mietin, että kyllä me tästä selvitään.

Muuton yhteydessä sitä perkaa vähän menneisyyttään. Minulla on taipumus takertua menneeseen, mutta nyt olen heittänyt ronskilla kädellä pois tavaroita ja papereita, joiden olemassaoloa en ole muistanutkaan. En halua uuteen paikkaan mukaan muistoja ajoilta, jotka tahdon unohtaa. Olen menossa kohti uutta, eikä silloin pidä kantaa mukanaan vanhaa.


Olen käynyt mustikkametsällä, tehnyt piirakan ja laittanut pakkaseen. Löysin vähän kantarelleja.

Siellä mättäällä tajusin, että minulla on oikeus elää elämääni siten kuin tahdon. Enkä minä halua elää nopeasti, en olla aina tekemässä ja menemässä. Kuvitelma siitä, että minun täytyy elää täysillä, on ollut yksi syy siihen, että olen ollut onneton. En tahdo meluisiin paikkoihin tai humalaan, tahdon kirjastoon ja metsään kävelemään. Eikä se tarkoita, etten eläisi täysillä; se tarkoittaa että nautin eri asioista kuin toiset. Eikä se ole väärin. Ei minun kuulu elää elämääni niin että todistelen toisille jotain, minun kuuluu elää elämääni siten, että olen itse onnellinen. Siksi luen kirjoja ja pelaan lautapelejä ystävieni kanssa. Tulen onnelliseksi pienistä asioista. En tarvitse jatkuvaa melskettä ympärilleni, ja se on ok.

Osaan nykyään myös elää hetkessä. Toisina aikoina tuntui, että koko ajan pitäisi sännätä toisaalle. Katselen nykyään harvemmin kelloa. Onnellisuus on pieniä asioita, pieniä hetkiä. Joskus tulee isoja hetkiä. Poikkeuksellisen suuria ja onnellisia. Ne vapisuttavat minua.


Minusta on pitkin tätä vuotta tuntunut käsittämättömältä, että minulle tapahtuu hyviä asioita ilman, että ansaitsen niitä tai teen niiden eteen mitään. Sellaisia asioita elämässä vaan joskus käy, eikä niitä voi selittää. Yllättävä kohtaaminen johtaa ystävyyteen. Uusi harrastus tuo elämään iloa ja uusia ihmisiä. Lääkäri rakastuu jäätelönmyyjään. Kesä tulee sittenkin. Masennus lähtee pois.

Nyt odotan syksyä. Aloitan capoeiran ja olen ilmoittautunut kirjoittajaryhmään ja lukupiiriin. Koulua varten minulla on kauhea määrä energiaa ja intoa, teen tänä vuonna kanditutkielman ja olen valmis näkemään vaivaa, jotta saan hyvän arvosanan. En ole stressaantunut. Opiskelukaupungista on tullut minulle koti, jossa minun näkemistäni odottaa kymmenkunta ihmistä. Sekin on jotenkin kummallista ja epätavallista, mutta se on totta.

Masennus ei enää vaikuta elämääni. Teen asioita joista nautin. Ylipäätään nautin nykyään jostakin.

Masennus tulee vaanimaan minun kintereilläni aina. Minulla on siihen taipumus, on ollut jo pitkään. Yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä en pääse ikinä, en usko, sekin on niin vahvasti osa minua. Mutta olen tehnyt sen kanssa rauhan, sillä kun pahasti ahdistun, tunnistan ahdistukseni - se johtuu häiriöstä. Sitten olen jo vähän rauhallisempi, sillä olen oppinut, että häiriö aiheuttaa ahdistusta täysin käsittämättömistä asioista ilman syytä, ja ettei se ole minun syytäni.

Mutta toistaiseksi olen voittanut masennuksen. Olen todiste siitä, että se on mahdollista. Olen tehnyt kovasti töitä ja valmis tekemään jatkossakin. Mutta nyt nautin siitä kaikesta hyvästä, johon minulla on mahdollisuus ilman masennusta.


Muutin tavarani saarelle
Kiipesin katolle  
Olin jättänyt murheet
Olin maalannut seinät
Olin siivonnut suuni

Vain laiva huusi

Tietä oli rakennettu pitkään
Kuopasta nostettiin tänäänkin kylmää savea
Päätin hankkia lapion
Peitän sillä jäljet, 
jotka seuraavat mantereelta

Hei, sillalla ongitaan
Hei,  juon kalamiesten kanssa Madeiraa
Hei, jos silta sattuisi romahtamaan,
ei, en palaisi mantereelle milloinkaan

Vain paju itki
Vain laiva huusi
Olin melkein kuin uusi 

- Terhi Kokkonen 


Te kaikki selviätte vielä.

- Aoda

5 kommenttia:

  1. Sydämeni pakahtui lukiessani tätä postausta - täynnä onnellisuutta. Ihana sinä. ♥

    VastaaPoista
  2. Voi nenä... en tajunnut, että tää julkaisee kommentin heti. No, voitko vaikka kommentoida mulle sun instanimen ni seuraan sua? ^^ En julkaise kommenttia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdin jo bongata kommentin ja poistaa sen :D Seurasin!

      Poista
  3. Ahdistuksesi on kulttuurimme hedonistisen yksilökeskeisyyden tuotetta. Sinulle on tolkutettu, että elämäntehtäväsi on viihtyminen. Kun ei viihdytä, ihmetellään, miksi ollenkaan ollaan olemassa. Monissa asioissa pitää lisäksi suoriutua, suorittaa. Tämä on suoritusyhteiskunta. Missään ei löydä rauhaa pelkälle olemiselle. Ellei sitten ole valmis astumaan muiden asettamia odotuksia ja vaatimuksia vastaan niin kuin sinä teet. Tsemppiä onnesi etsintään. Olet oikealla polulla.

    Minut taitaa pitää elämässä kiinni vain sen ihmettely, että miksi täällä olen, ja olenko jollekin rakas ihan oikeasti. Ennen tiesin vastaukset. Nyt en.

    VastaaPoista
  4. Löysin blogisi, kun kommentoit minun kirjoitustani. Osaat hyvin kirjoittaa tunteet sanoiksi ja kuvailla millaista masennus ja muut sairaudet/häiriöt ovat. Kiva oli lukea, että tunnet onnistumisen hetkiä ja olet saanut yliotteen masennukseen. Tsemppiä paljon sinulle ja toivottavasti onnen hetkiä tulee aina vaan enemmän ja enemmän! :)

    VastaaPoista