keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

Maailma on olemassa

Olen ollut hiljainen, koska olen ollut viime päivinä paljon ulkona. Luonto on tähän aikaan vuodesta kukkeimmillaan. Minulla on ollut tarve vetäytyä sinne hiljaisuuteen. Joskus hiljaisuus puhuu enemmän kuin melu.

Olin täysin unohtanut, miten kaunis maailma saattaa olla. Olin unohtanut lammasaitauksen padon vieressä. Olin unohtanut, että puna-apilan terälehtiä voi syödä ja ne maistuvat makeilta. Olin unohtanut, että pato näyttää siltä, kuin joku olisi kaatanut veden sekaan pullollisen Fairya. Aiemmin olin vain katsonut padon kuohuja miettien, että tuonne voisin mennä ja se olisi armollista.

Maailma ei ole kadonnut sinä aikana, kun minä katosin. Olen herännyt ja noussut näkemään sen.

Edelleen on olemassa koiranputkia. Vielä on paarmoja, jotka pistävät, ja paiseita, jotka nousevat ihoon. Edelleen muurahaiset rakentavat pesää, linnut opettavat poikasiaan lentämään. Edelleen linnut laulavat sille, joka pysähtyy kuuntelemaan. Edelleen aurinko nousee varhain aamulla, ja samasta suunnasta.

Kaikki kukat, kaikki eläimet, kaikki puut ja kasvit ja sade ja aurinko ovat olemassa. Salaiset polut ja mustikkamättäät, niin, jopa minun ja äidin vanha mustikkapaikka, se tarjoaa mustikoita edelleen. Matoiset vadelmat, jotka mahtuvat sormenpäihin. Kantarellit, korvasienet. Omenat kypsyvät. Metsämansikka kiemurtaa kotini takaoven kivetystä pitkin. Hunajamarjat maistuvat kirpeiltä, karhunvatukat pehmeiltä.

Lumpeenkukat. Kaislat. Sudenkorennot. Hyttysenpuremat. Punaiset kärpässienet. Hämähäkit. Ruohosipuli ja retiisit. Tuoksuva multa. Hiekka varpaanvälissä. Hiekkamonttu. Laituri. Meriveden suola. Kaikki olemassa.

Kaikki ne ovat olemassa, ovat olleet koko ajan. Enkä minä ole pystynyt näkemään, en jaksanut, minä olen vain kaivautunut pimeään. Sitten on tapahtunut jotain ja olen jaksanut mennä ulos, ja siinä se kaikki on, luonto, maailma, avoinna ja olemassa.

Voin ostaa torilta kirsikoita ja mustikoita, voin pyöräillä Ruissaloon. Kirsikat ovat makeita. Voin kahlata meressä, katsella kanadanhanhia ja voin poimia kukkia. Voin vain hengittää syvään ja sulkea silmät. Etsi sisäistä rauhaa. Kun minulla on rauha, mikään ulkoatuleva ei voi minua heilauttaa. 

Kotona hoidan kasvia. Sen oksa katkesi, ja sain sen kasvattamaan juuret. Minusta tuntuu, että se tavallaan elää uudelleen. Sillä on uusi mahdollisuus. Istutin sen ravinteikkaaseen multaan, ja ehkä se alkaa kasvaa.

Minä olen vielä olemassa. Maailma on olemassa. Minusta tuntuu, että olen taas sen mukana. 






 

Toivo, toivo
ilman sitä ei voi elää
Armo, armo
ilman sitä ei eloon jää

Lohtu, lohtu,
 ilman sitä ei voi elää
Tahto, tahto
ilman sitä ei eloon jää

Ja tuuleen tunnustetaan
kaikki paha pois
Sen lehden tuuli lukee
Kääntää sivua
Se ala ei alusta
vaan lopusta
Sen jälkeen on aamuja
Huomenta maailma
 - Paula Vesala

Pysähtykää kuuntelemaan.

- Aoda

8 kommenttia:

  1. "Maailma ei ole kadonnut sinä aikana kun minä katosin."

    Todella kaunis teksti, kertakaikkiaan. Luonto ja maailma on ihmeellinen paikka, pitää vaan muistaa ja jaksaa pysähtyä katselemaan. <3

    VastaaPoista
  2. Nää sun postaukset vaan on ihania, saa lisää motivaatiota itsellekin :) Kiitos :)<3

    VastaaPoista
  3. Ihana teksti, mulla on tänään ollut vähän ahdistava päivä ja kun luin tätä niin matkasin päässäni omiin lluontomaisemiini ja tuli vaan niin rauhoittuneempi olo. Luonto on ihana, mäkin asun metsän vieressä mutta niin harmittavan usein sulkee silmänsä siltä ja kaikelta mitä ympärillä näkyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että piristin päivääsi. :) Samoin itse en ole mennyt luontoon vuosiin, ja siksi olin unohtanut, miten rauhoittavaa siellä on. Jotenkin kaikki ahdistukset unohtuvat tai ainakin siirtyvät taka-alalle.

      Poista
  4. Ihana postaus. :) Muuten, jos haluat vielä lukea mun blogia, niin voin lähettää sulle kutsun sähköpostiin. :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänks! Huomasinkin, että olit muuttanut blogin salaiseksi. Jatkan mielelläni lukijana. Kutsun voit lähettää osoitteeseen aodafloating@gmail.com :)

      Poista