torstai 2. heinäkuuta 2015

Kuinka voisin olla täydellinen?

En pysty olemaan täydellinen.

Teen parhaani, mutta hyvästä tahdosta huolimatta se ei riitä, ei koskaan, sillä teen aina jotakin väärin. Jotain jää aina huomaamatta, jotain unohtuu. Jokin jää puolitiehen. Sitten joitain asioita, varsinkin masennuksen ollessa pahimmillaan, en edes pystynyt hoitamaan. Sekin tuntui epäreilulta. Mutta mitä sitä selittelemään. Epäonnistuja mikä epäonnistuja.

Sitten sanotaan, että kaikkihan tekevät virheitä. Miksi minä en näe sitä, miksei muiden virheitä samalla tavalla osoiteta? Olen tehnyt itseni kanssa päätöksen, että kun teen virheen, tunnustan sen ja pyydän anteeksi. Alan kuitenkin olla väsynyt anteeksipyyntelyyn. Se syö omanarvontuntoa.

Yritän olla täydellinen, minä todella yritän. Mutta kuinka voisin onnistua siinä? En voi olla täydellinen. Pahimmalta tuntuu, että edes yrittämällä parhaansa ei ole riittävä. Se on pahinta ja kaikkein vaikeinta hyväksyä.

Olisinpa edes vähän virheettömämpi, edes hivenen lähempänä täydellistä. Mokaisin vähemmän, loukkaisin hiukan harvemmin. Tai kunpa voisin sitten edes nauttia loputonta anteeksiantoa, niin ettei minun tarvitsisi pelätä, milloin ihmiset saavat tarpeeksi virheistäni. Jotkut ihmiset loukkaavat minkä kerkiävät ja silti saavat aina anteeksi, ei heille edes suututa. Minä olen eri. Minä olen aina virheellinen, vaikka teen parhaani, enkä koskaan, ikinä, tarkoita pahaa. Jos taas suutun jollekulle tämän tekemästä virheestä tai sanomasta loukkauksesta, olen lopulta itse se tilanteen kusipää, koska en ymmärrä huumoria ja suutun pikkujutuista ja olen idiootti.

Kuinka voin elää, jos en ole täydellinen? Pitäisikö minun kuolla pois tästä nöyryytyksestä, onnistua edes siinä? Olen niin vihainen, että minun pitää huutaa ja satuttaa. Mutta koska en ikinä satuttaisi toisia, satutan itseäni. Ainakin ajattelen niin. Ajattelen ja ajattelen.

Sanotaan, ettei kukaan ole täydellinen - mutta miksi usein näyttää siltä, että niin moni on? Tiedän sellaisia ihmisiä. Kauniita, reippaita, iloisia, työteliäitä, taitavia, haluttavia. He eivät edes näytä risaisilta - he vain ovat, he eivät yhtenään yritä olla täydellisiä, niin kuin minä. Minä teen kaikkeni, ja minä väsyn, ja mokaankin vielä. Sen stressinkin vielä näkyy, olen koko ajan hermostunut. Toiset ihmiset vain tekevät ja onnistuvat ja se siitä.

Otan myös vastuun muiden tekemisistä - tai ainakin koen olevani vastuussa kaikesta. Se on silkkaa ylimielisyyttä ja epäluottamusta muita ihmisiä kohtaan. En luota muiden kykyyn ottaa vastuuta asioista tai ylipäätään siihen, että muut muistaisivat hoitaa omat velvollisuutensa. (Tiedän, kusipäistä. En kiellä sitä.) 

Esimerkiksi töissä kävi viime viikolla niin, etteivät työkaverini olleet tilanneet lisää jäätelöitä. Olin itse ollut monta päivää vapaalla enkä tiennyt, että jäätelö oli loppu. Kun työnantaja soitti tivatakseen syytä, miksi jäätelöä ei ollut tilattu ("kyllä sun olis pitänyt tajuta, olithan viime kesänäkin täällä töissä"), otin tapahtuneen omille harteilleni, vaikken edes ollut tiennyt koko tilanteesta. Ajattelin kai, että ei minua kuitenkaan uskottaisi, vaikka sanoisin, etten tiennyt jäätelön loppuneen - vaikka se oli täyttä totta, minulla ei ollut ollut työvuoroja ikiaikoihin. Mutta mitä sitä huutelemaan, että ei se minun syytäni ollut, muiden silmissä olen kuitenkin epäonnistunut, en voi muuttaa sitä.

Alan vasta nyt ymmärtää, mitä vaativa persoonallisuus tarkoittaa. Vaadin paljon itseltäni, mutta vaadin paljon myös muilta. Tosiasiassa suurin osa ihmisistä, samoin työkaverini, kohauttivat olkapäitään tällekin episodille. Oho, unohtui tilata jätskiä. Tilataan tänään lisää, ei hätää.

Pelkään aivan äärettömästi sitä, että minua syytetään jostakin, mitä en ole tehnyt. Kun olin viisitoista, siivosin kotona ja pyyhin myös vanhempien viinahyllyn. Vanhemmat näkivät pullojen liikkuneen, joten sain syytökset ja kotiarestia siitä, että olin juonut heidän viinojaan. Tosiasissahan en ollut, mutta he eivät vielä tänäkään päivänä usko. Olen heidän silmissään epäonnistuja ja valehtelijakin vielä. Se on epäreilua, mutta eivät he edes kuunnelleet. Oikeastaan ajattelen, että on turha edes puolustautua.

Mikään ei myöskään riitä. Olin koulussa hyvä kieliaineissa ja esimerkiksi historiassa, mutta en luonnontieteissä. En saanut kiitosta menestyksestä vaan haukkuja epäonnistumisista - että voisin edes yrittää. (Jos olisin poika, asia olisi eri, koska pojat ovat poikia ja tytöt ovat kilttejä.) Yliopistossa eräs opettaja haukkui luokan edessä yhden kurssityöni, joka oli kieltämättä aivan paska. En ollut tehnyt sen eteen juuri mitään, sillä en ollut öisin kyennyt nukkumaan. Mutta mitä sitäkään selittämään? Paska mikä paska. Eikä unettomuus ole mikään syy. Ja vaikka olisikin, sanotko sen ääneen? Et. Parasta olla hiljaa, ei kukaan ymmärrä, ei kukaan usko eikä kukaan hyväksy.

Sanotaan, ettei täydellisiä ihmisiä ole - ja kuitenkin täydellinen on ainut, mikä todella on riittävää.


Ja mitä ikinä mä teen, se ei riitä
Mä en koskaan oo
niin kuin hän
Hän sanoo sanan, kaksi
ja niin mä häviän

(Maija Vilkkumaa: Häviän)

5 kommenttia:

  1. Oon jo yrittänyt kirjottaa tässä edes jotain tähän kommentiin, mutta tottahan se on, ettei koskaan ole täydellinen saatika tarpeeksi. Toisaalta, täydellisyys tarvii rinnalleen epätäydellisyyden, ja toinen toistaan ne täydentää toisiaan. Epätäydellisyydet siis tekevät täydellisestä täydellisen. Sie oot just niin täydellinen kuin ne muutkin, jotka siun silmissä näyttävät täydellisiltä. Ihminen haluu tavotella aina enemmän ja siks ei voi koskaan sanoo itse olevansa täydellinen. Koska totta kai aina voi olla parempi tai jotenkin suurempi. Mut se on toisaalta ihan eri asia täydellisen kanssa. Täydellisyys on eri asia sen kanssa, että voi kehittää ja luoda itseään. En osaa selittää, mutta niin se on. Jokainen meistä on yhtä lailla täydellinen ja samalla epätäydellinen: onhan ne aika sama asia, koska ilman toista ei vois toistakaan olla.

    Sekavan kommentin päätteeks haluun taas kertoo kuinka paljon rakastan lukee siun postauksia ja ajatuksia! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tästä. Todella fiksusti kirjoitettu.

      Ja ihanaa kuulla :) Hienoa, että näistä on iloa jollekulle!

      Poista
  2. Sait haasteen,löytyy miun blogist :3 ♥

    VastaaPoista
  3. "En luota muiden kykyyn ottaa vastuuta asioista tai ylipäätään siihen, että muut muistaisivat hoitaa omat velvollisuutensa."
    Samaistun.

    VastaaPoista
  4. Tämän aiheen parissa olen itsekin joskus kovasti tuskaillut. Miksi muut ihmiset ovat rauhassa saaneet kasvaa, kipuilla ja opetella, olla epätäydellisiä, kun taas minut on hylätty ja siirretty syrjään, kun en olekaan ollut riittävän hyvä? Olen tullut siihen tulokseen, että säännöt eivät yksinkertaisesti ole samat kaikille. Toisilta sallitaan enemmän kuin toisilta. Joidenkin kohdalla toisten sietokyky täyttyy aikaisin, osa taas hyväksytään puutteineen ja rosoineen. Olen huomannut, että hyvät sosiaaliset taidot, varma oman paikan ottaminen maailmassa ja riittävä itsevarmuus ovat ennusmerkkejä sille, että tulee hyväksytyksi. Valitettavasti näitäkään asioita ei voi feikata, vaan niiden täytyisi tulla luonnostaan - itse yritin joskus olla kovastikin nokkava ja röyhkeilevä, ja minut palautettin aika napakasti omalle paikalleni. (Anteeksi, eipä ollut kovin positiivinen vastaus.)

    VastaaPoista