perjantai 26. joulukuuta 2014

Mene edeltä, kyllä se jää kantaa

Yksi asia on varmaa: pakkasella ei pidä itkeä, vaikka kuinka itkettäisi. 

Pakko ryhdistäytyä ja pakottaa jalat liikkeeseen, vasta sitten saa romahtaa.

Paljon mikään muu ei varmaa olekaan, mutta se sopii minulle juuri nyt. Pidän siitä hetkestä, kun koko maailma murenee jos on muretakseen, ja silloin kaikki on yhdentekevää. Kaikki alkaisi alusta.

Kuin kävelisi järven yli tietäen, että millä tahansa askeleella jää saattaa pettää alta. Mutta liikkumattakaan ei voi olla.

Voiko pelolle antaa sijaa? Tärisen muutenkin, kylmästä.

Kunpa joku kertoisi, miksi en kykene näinä päivinä muuhun kuin nöyrään itkuun. Vaikka kuka muu sen tietäisi jos en minä, ja jos minä en tiedä, mistä sitten voi pyytää vastausta? Ja kuka tästä kaikesta on vastuussa?

Olen sekaisin, ihan saatanan sekaisin.


Aamulla pyrytti kun heräsin, sytytin valot ja katselin villapeiton sisästä puuskissa pöllyävään lumeen, joka hautasi auton ja ulkotulet alleen. Käperryin takaisin peiton sisään ja jatkoin unia, koska olin liian turtunut nousemaan. Turtunut ja itkuinen, eikä mitään ole edes tapahtunut, paitsi että näen yöstä toiseen pahoja unia. Ne eivät ole verisiä tai uhkaavia, mutta niissä esiintyy ihmisiä menneisyydestä. He tulevat aina vain takaisin, koska jäähyväiset jäivät vajaiksi, tai tarkemmin niitä ei koskaan jätetty.

On puistattavaa nousta aamuisin ylös, kun ei ole aivan varma, onko hereillä ensinkään tai missä on. Ja kun tajuaa olevansa hereillä ja täällä, huomaa, ettei haluaisi olla.

On ollut joulu ja kauheasti hyvää ruokaa, perhe ja lahjoja, mutta en ole osannut asettautua juhlan tunnelmaan. Se on tosi harmillista. Yleensä nautin joulussa juuri eniten yleisestä tunnelmasta, siitä kun ollaan yhdessä, syödään pitkän kaavan kautta, pelataan ja poltetaan kynttilöitä. Salaa toivon myös joululoman loppuvan. Tahdon takaisin rakkaani luo.

Huomaan kävelylenkeillä kiirehtiväni. Paksussa lumessa ja pakkasessa on vaikeampaa juosta, mutta koko ajan tuntuu olevan tarpeen kiihdyttää askelia, kuin jotain pakoon juosten. Harvoin edes tiedän, minne olen menossa. Kylmä ja kuiva ilma väsyttää keuhkoja. Kun pilvet väistyvät, tulee kylmempää. Tähdet näkyvät, ja silloin tuntee itsensä poikkeuksellisen pieneksi. Katselin yötaivasta nenä rohteessa elämää epäillen: kertokaa joku, missä minun paikkani on!

Välillä olen tosi vihainen. En minä tämmöistä elämää pyytänyt. Enkä kestä vähääkään ylimielisyyttä ja selkääntaputtelua, ryhdistäydy nyt ja kyllä se siitä. Lopettakaa vähättely ja auttakaa saatana!  Näytä sinä miten tämä tehdään, jos se on niin helppoa! Ottakaa joku tämä pois minusta! En kestä enää hetkeäkään en kestä en kestä! 
Toisaalta luojan kiitos olen vihainen, luojan kiitos olen edes sitä.

Monina päivinä elämä on ollut järjetöntä, tyhjää ja sirpaleina. Mies poissa, rahat loppu, koti sekaisin. Pienenä myttynä tyhjän sängyn laidalla itkin haluttomana syömään tai kävelemään. Sitten olen kuitenkin lopulta jaksanut lukea sähköpostit, keittää muovikulhossa kaurapuuroa tai pukea, vaikkakin pää painuksissa. Ikkunasta on näkynyt milloin mikäkin vuodenaika, joskaan sekään ei aina ikkunasta katsomalla selviä, ovathan vuodenajat nykyään hyvin samanlaisia, etenkin kevät ja syksy. Olisipa silloin ollut joku, jolta kysyä: missä on minun paikkani?

Mihin pitää mennä, mitä on nyt tehtävä?

En tajua, miten en ole jo tappanut itseäni, enkä tajua, miksi en sitä jo tee. Se olisi viimeinen ratkaisu tai ponnistus, joka ikinä enää on tehtävä.

Taidan olla elämässä siinä pisteessä, jossa on mietittävä, mitä tahdon ja mikä on kaikkein tärkeintä. Monessa asiassa olen saanut jo pohdintani päätökseen ja tehnyt ratkaisuja, mutta monissa asioissa myöskään en. Ja kuinka sitten pitää ratkaisuista kiinni?

Yksi asia on, että tahdon olla vapaa. Mutta silloinkin on tähdennettävä, mitä vapaus tarkoittaa ja miten se ilmenee. Ja entä kuinka olla vapaa loukkaamatta muita?

Toisekseen tahdon olla juuri niin arvokas kuin olen, ilman vastaväitteitä. Mutta kuinka uskoa siihen aina, näinäkin kauheina päivinä? Ja kuinka vaatia muita toimimaan sen mukaan, jos he eivät ajattele samoin? Vaikka ehkä kaiken voi suhteuttaa siihen. Arvoisiani ovat ihmiset, jotka ymmärtävät arvoni. Kuten sitä sanotaan: Ystävä näkee sinussa upean ihmisen niinäkin päivinä, kun sinä itse et.

Kolmanneksi tahdon ottaa suunnan. Mutta sen vuoksi on siedettävä ajoittaista epävarmuutta elämässä, niitä hetkiä, joina tahdon vain itkeä sängyssä ja kun kaikki makuuhuoneen ulkopuoleinen pelottaa, kun jokainen askel on hutera.

Kunpa jaksaisi aina näinä kaiken nielevän synkkyyden ja epätoivon päivinäkin ajatella, että ainakin olen vapaa.

Ja että aina tulee huominen.

Että aina elämässä jotenkin selviää.

Kyllä se jää kantaa. Ja ehkä, jos olisi käsi, johon tarttua, ei myöskään pelottaisi ihan niin paljon.



Valkoista
kaikkialla
Valkoista
Ja kasvot
jään alla

Nyt kukaan ei tiedä
missä minä olen

Valkoista 
Pyhä hiljaisuus
Pyhä hiljaisuus
Pyhä hiljaisuus

Nyt kukaan ei tiedä
missä minä olen

Vapaus!

- Lauri-Matti Parppei


Hyviä lumisia päiviä,

- Aoda

6 kommenttia:

  1. Ehkä olisi syytäkin tehdä se itsemurha, niin loppuisi tuo ruikutus.

    VastaaPoista
  2. Niin tuttua tuo kaikki. Minä en vähättele, toi on yksi paskimmista olotiloista koskaan..

    Se kun ei jaksa nousta sängystä, mutta ei silti koskaan saa unta. Sitten turhauttaa kun mitään ei ole saanut aikaiseksi, alkaa ahdistaa, ja sitten vaan jumittaa. Ehkä vähän parkuu oloaan. Ja tiuskii jos joku sattuu kysymään jotain.

    Pahinta on kun ei tiedä mistä mikään johtuu, silloin turhauttaa vaan enemmän.

    Voimia ♥

    (Äläkä tapa itseäsi! Anonyymiä sen sijaan kehottaisin tekemään sen. Tai edes miettimään mitä juuri sanoi.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naulan kantaan, tuollaista se juuri on. Teen kaikkeni lopettaakseni tämän, mutta en onnistu. Se on ehkä hirveintä. Tänään sain revittyä itseni uimahalliin, onneksi.

      Ensi kertaa sain kokea anonyymi-idioottikommentin - tiedän monen sellaisia saaneen, tämä oli minulle ensimmäinen.

      Kiitos sinulle. <3

      Poista
  3. voi hah tuota anonyymiä, olet näemmä sinäkin saanut osaksi tuon ihmissaastan huomion.

    kuka tästä kaikesta on vastuussa - no, et ainakaan sinä itse. ei kukaan kurjuutta ehdoin tahdoin valitse. ei terve ihminen halua kärsiä, eikä kukaan sairas ole yksin vastuussa sairaudestaan. en tiedä kannatko sinä taakkaa tuollaisesta, mutta itse olen aika ajoin tarvinut muistutuksen siitä, etten minä itse ole osaani valinnut. että onhan tuo anonyymin ajatusmaailma aivan vailla ymmärrystä ja silloin, kun oma sisäinen puhe on tuollaista, on sekin vääristynyttä tulkintaa tilanteesta, on omien aivojensa harhaan johdattama. niin kauan kuin on elossa, on mahdollisuus tehdä valintoja ja niin kauan kuin on mahdollisuus tehdä valintoja, voi jatkaa etenemistä, kaikki voi muuttua.

    siinä olet nimittäin oivaltanut jotain, mitä minä vuosiin en. tärkeintä on jatkaa matkaa. ei oikeastaan ole olennaista minne on matkalla, tietääkö minne on matkalla tai minne haluaisi olla matkalla. riittää, että tietää, tämä nykyinen paikka se ei ole. kyllä kaikki muu löytyy sieltä matkan varrelta.

    olet arvokas, vaikka olisitkin vailla suuntaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kaikkea sitä kyllä...

      Tuttuja ajatuksia, noista taitaa jokainen (masentunut) kärsiä enemmän tai vähemmän. Se on niin turhaa, se vie voimat ja ajan pois parantumisesta. Nyt juuri kaikki tuntuu lähinnä tyhjältä. Voisin vain nukkua päivästä toiseen, tosin olen viime aikoina nähnyt poikkeuksellisen paljon painajaisia.

      Ja totta, tuo on aika hyvä oivallus. Oikeastaan kaipaan sitä, että elämässäni tapahtuu sentään joitain muutoksia, vaikka ne olisivatkin vähän negatiivisia. Kaipaan kipua, siitä huomaa, että on edelleen elossa.

      Kiitos kommentista. Samat sanat sinulle.

      Poista